torsdag, oktober 13, 2005

Världens bästa Vapnet

Har äntligen sett Vapnet live.

Var lite rädd för att "live" skulle innebära "som på mp3 men med några killar på scen", men dessa vanföreställningar infriades lyckligtvis inte. Vapnet på riktigt visade sig vara bra valuta för de 80 pix man hostade upp (läs: lånade) för att ta sig in.

De spelade fem nya låtar, alla döpta efter Östersundsgator. (Bara det en fantastisk idé i sig.) Låtarna var grymma, faktiskt bättre än de två hits som avslutade spelningen (Kalla mig och Ge dom våld såklart.) Annars var det briljanta texter, underbara melodier (tänk att man kan få både och!) och lite av ett storband med blåssektion och tvärflöjt. Allt jag gillar bäst av allt med andra ord.

Jag går nog så långt som till att utnämna dem till Sveriges Belle and Sebastian. Och det är stora ord i min värld. Kanske har de redan gjort sin Electronic Renaissance, kanske innebär det orgiastiska musikäventyr redan om några år? 20 personer på scen, galna covers och stor musikglädje. Givetvis med lika underfundiga texter och lekfulla melodier, och glöm inte tvärflöjten!

Men var är nya låtarna? Inte på Hybris. Jag dör, jag måste ha den nuuu. Sjuk abstinens redan. Ge mig.