måndag, oktober 17, 2005

Nedläggningstecken i tiden

Det är med sorg i hjärtat som jag bevittnar hur min uppväxtstads kulturella utbud utarmas. För er som inte har tillbringat halva livet i Sundsvall kan jag avslöja att där inte erbjöds så mycket från början heller. Och att det som fanns är borta nu.

1. Världens bästa bokhandel, Tidsspegeln, stängde i somras. Det var en riktigt mysig boklåda med ett sortiment styrt av kärlek, intresse och engagerad personal. Där trängdes finlitteratur med thrillers, och psykologiböcker med ungdomsromaner. Dessutom fanns en välsorterad reseavdelning, ett antikvariat och en tidningshylla. På helgerna jobbade volontärer i butiken, för att det hela skulle gå runt. Men det hjälpte tydligen inte.

2. Världens bästa skivbutik, Skivbutiken, lägger ner. Fan, det är ju tack vare gubbsen på Skivbutiken som jag har ett musikintresse idag. Om inte de hade funnits, om inte de hade tagit in ny och spännande musik och låtit kidsen stå och lyssna i timmar - vem hade gjort det då? Jag minns lyckan när man gick dit med ihopsparade pengar på fickan, för att äntligen få köpa den där efterlängtade skivan med Corduroy/Blur/Popsicle. Under min uppväxt fungerade Skivbutiken som fritidsgård, vilket ju inte inbringade några pengahögar till verksamheten tyvärr. Tack för att ni fanns!

Vad som finns kvar? Ja, det finns ju alltid Åhlens såklart. De har ju både skivor och böcker, på samma oengagerade sätt som Pressbyrån säljer pocketböcker och internationella magasin. (Förr i tiden var tidningarna Pressbyråns stora grej, nu för tiden är det visst flottig korv och äggiga bullar...) Sen finns det en liten skivbörs, och Bokia med sina nallar och kort och allt vad det är. (Böcker?)

Sorgligt är ordet. Att en stad med 100 000 invånare inte är marknad nog för en endaste välsorterad skiv- eller bokhandel.